
Ekologiczna biżuteria – najciekawsze pomysły
Zdobycze cywilizacyjne mają to do siebie, że z czasem pokazują swoje złe, nieprzewidywalne początkowo oblicze. Tak było z odkryciem napędu mechanicznego, do którego używa się paliw kopalnianych – jak się z czasem okazało, ceną za szybkie przemieszczanie się stała się degradacja środowiska i niespotykane zanieczyszczenie powietrza, spowodowane spalinami.
Wygodne opakowania z plastiku stały się początkowo zbawieniem dla milionów ludzi. Produkty spożywcze, chemiczne, gospodarcze można tanio i łatwo zapakować, owinąć, zabezpieczyć foliową torbą lub pudełkiem oraz bezpiecznie przenieść. Okazało się jednak, że opakowania plastikowe niszczą świat – to, co miało być walorem, stało się przekleństwem – są wiecznie trwałe, ich proces rozkładu może trwać stulecia. Wyspy plastiku pływają po oceanach, zabijają zwierzęta, niszczą roślinność.
Świat stanął przed ogromnym wyzwaniem – zastąpić zabójczy plastik opakowaniami ekologicznymi, które spełniając swoje funkcje, będą przyjazne dla środowiska.
Odwrotu nie ma, opakowania plastikowe należy jak najszybciej zastąpić przyjaznymi dla środowiska alternatywami. Firmy, które nie przeszły na opakowania ekologiczne tracą klientów i kontrahentów, we własnym, dobrze rozumianym interesie muszą zmienić politykę środowiskową.
Co oznacza jednak w rzeczywistości modny skrót eko i jakie są opakowania, spełniające kryteria ekologiczności?
Opakowania ekologiczne można podzielić na następujące grupy produktów:
Klienci coraz częściej zaczynają zwracać uwagę na rodzaj opakowania, w którym otrzymują produkt. Lubią mieć świadomość, że pudełko zostało przetworzone ze starej makulatury, a słoik mogą ponownie wykorzystać. Stąd też walka o klienta oraz troska o środowisko zmusza producentów do wyszukiwania alternatów.
Dotychczasowi producenci opakowań muszą dosyć szybko przestawić się na produkcję innego rodzaju materiałów. Zaniedbywany obszar recyklingu staje się jednym z wiodących na rynku poszukiwania półproduktów dla każdego rodzaju przemysłu. Obojętnie, czy klient kupuje marchewkę czy telewizor lub pralkę, chce mieć świadomość, że pudło, wrzucone do specjalnie oznaczonego pojemnika na śmieci będzie ponownie wykorzystane, a jeszcze lepiej, kiedy znajdzie informację, że z takiego przetworzonego materiału zostało wykonane.