Co ma wspólnego logistyka z ekologią?

Coraz większy nacisk w nowoczesnym handlu kładzie się na kwestie ochrony środowiska i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Rośnie świadomość społeczeństwa, a firmy coraz częściej w swoich strategiach rozwoju biorą pod uwagę aspekty związane z ekologią. Rezygnowanie z plastikowych słomek w restauracjach na rzecz papierowych czy ograniczanie torebek foliowych to tylko kilka popularnych ostatnio trendów. Firmy sprzedając swoje produkty dbają o to, aby opakowanie każdego z nich było ekologiczne i jednocześnie atrakcyjne wizualnie. Co wspólnego ma ze sobą ekologia i logistyka?

Mniej zanieczyszczone środowisko to szansa dla każdego z nas

Branża logistyczna w dużym stopniu związana jest z tematem ochrony środowiska i ekologii. Z jednej strony chcemy, aby produkty, które zamawiamy przez internet lub żywność przeznaczona do sklepów, docierały w docelowe miejsce jak najszybciej. Nikt nie lubi przecież długiego oczekiwania na produkt zamówiony w internecie. Nie wyobrażamy sobie również pustych półek sklepowych. Wszystkie produkty, zanim wyruszą w drogę, muszą być skrupulatnie poukładane, a każde pudełko czy karton musi być w odpowiednim rozmiarze, aby przewieźć jak najwięcej rzeczy. Przestrzeń na samochodach ciężarowych powinna być wypełniona możliwie optymalnie, ponieważ dla firm z branży logistycznej jest to koszt związany z transportem towaru. Im jest on niższy oraz im więcej produktów można przewieźć jednocześnie, tym mniejsze wydatki na transport ponosi przedsiębiorstwo. Ma to również znaczenie dla środowiska – im mniej razy auta transportowe wyruszają w podróż, tym mniej spalin trafia w powietrze i tym samym środowisko naturalne zanieczyszczane jest w mniejszym stopniu. Samochody ciężarowe należą do tej grupy pojazdów, które zanieczyszczają środowisko w bardzo dużym stopniu.

Stany magazynowe zawsze na optymalnym poziomie

Kwestie związane ze stanami magazynowymi, jak i samymi miejscami składowania produktów, również odgrywają ważną rolę w strategiach firm. Nie ma potrzeby, aby wszystkich sprzedawanych w przedsiębiorstwie produktów posiadać w znacznie większych ilościach. Każde niepotrzebne w danym momencie opakowanie to zabieranie przestrzeni, za którą firma musi płacić. Dobrym rozwiązaniem w takich sytuacjach jest również zlokalizowanie głównego magazynu logistycznego możliwie w centrum wszystkich punktów sprzedaży i wyeliminowanie niewielkich magazynów, które nie pozwalają na przechowywanie odpowiednich ilości produktów, a do tego podróżowanie między nimi generuje koszty związane z transportem.

Dobrze ocenianym przez przedsiębiorców rozwiązaniem będzie wykorzystywanie w logistyce wewnętrznej firmy takich materiałów, które będą pochodziły z recyklingu. Każde pudełko może być użyte ponownie i wykorzystane do innych celów. Powinny one przyjmować mniejsze rozmiary, które pozwolą na łatwe rozmieszczanie w magazynach czy biurach. Co więcej, zamiast opakowań kartonowych, stosowane mogą być papierowe lub foliowe, do których produkcji wykorzystywane jest mniej materiału.

Artykuł powstał przy współpracy z Packhelp.